fredag 5. november 2010

Case 5

Vi skal lage en sprite av karakteren med tilhørende animasjoner, lage objekter som karakteren skal plukke opp, disse objektene skal lages via en egen klasse. Og vi skal få karakteren til å følge en bakke som inneholder åser og daler.

Jeg hadde allerede laget en sprite av karakteren min før vi fikk denne casen, så da slapp jeg å gjøre det nå. Jeg begynte med å lage epler som karakteren min skulle plukke opp. Så la jeg dem til på scenen og fikk dem til og forsvinne når karakteren treffer dem. Dette gikk veldig greit å få til ved å bruke det vi hadde lært i timen og litt hjelp fra gruppa. Eneste problemet var at jeg fikk mange errors når de forsvant fra scenen. Heldigvis fikk jeg forklart hva som var problemet på fredag og kunne løse det med å bruke boolian.

Så kom jeg til det store problemet, å få karakteren til å følge bakken. Satt i flere timer å prøvde å finne ut hvordan jeg skulle løse dette, uten å finne noenting som helst som kunne hjelpe meg. Men så fikk jeg hjelp til å løse det og det var egentlig veldig lett.

Etterpå prøvde jeg å lage noe som viste hvor mange epler karakteren hadde samlet. Da laget jeg ett nytt symbol, hvor den første framen viste et eple, den andre framen  et eple med x1 bak osv. også når karakteren plukker et eple så hopper symbolet frem en frame.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar