tirsdag 2. november 2010

Case 4

Nå har vi startet med programmering. I denne casen skulle vi bruke det vi har laget i de første casene til å lage hovedscenen i spillet, men nå skulle vi starte med en blank skjerm og hente inn objektene fra biblioteket med actionscript. Vi skulle også få karakteren til å gå når vi holder inne venstre eller høyre piltast og få den til å stoppe når den kom til enden av skjermen.

For å få til dette brukte jeg arket med koder på som vi fikk av læreren når vi begynte med dette her, også byttet jeg ut en del ord og la inn litt ekstra koder. Har hatt noen problemer mens jeg holdt på, men med litt hjelp har jeg klart å løse dem. Første problemet jeg hadde var at når jeg ikke trykket på noen knapper så spilte programmet av gåanimasjonen til figuren. Dette løste jeg ved å lage et nytt symbol med alle animasjonssymbolene inni. Så hadde jeg også problemer med at figuren snudde seg når jeg slapp knappene, da fikk jeg hjelp med å legge inn et par boolean variabler.

Ellers har jeg også lagt til at bakgrunnen beveger seg når figuren går slik at det ser ut som han går over et mye større området. Også har jeg lagt til en hoppanimasjon på opp-knappen, men jeg har ikke funnet ut hvordan jeg får han til å hoppe bortover når jeg trykker hopp pluss retning enda, så foreløpig kan han bare hoppe opp og ned.
Alt i alt synes jeg dette har vært en veldig gøy case selv om det har dukket opp noen småproblemer her og der, men det gjør ikke så noe så lenge jeg klarer å løse dem. Har fortsatt noen småproblemer som må løses da, men siden jeg har gjort alt som står i casen, venter jeg med å løse dem til en annen gang.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar